Menu

Varig vektreduksjon krever varig endrede vaner!

lise

Slanking er ikke bare en diett, man må innstille seg på å leve annerledes! Kostholdet er det viktigste elementet, mens trening må til for at kroppen ikke skal visne bort. Dette er Lises Mantra. Intervju av Lise Wollberg Vestli, daglig leder ved Drammen EasyLife Senter.



Lise Wollberg Vestli er daglig leder og EasyLife-ansvarlig ved Drammen EasyLife Senter, som ble etablert for 6 år siden. Senteret er Norges eneste rene vektreduksjons- og livsstils senter der man kombinerer teoretisk undervisning med trening. «Jeg er veldig glad i trening, men kun på mosjonistnivå. Treningsglede har alltid vært i fokus for meg, og denne positiviteten er det viktig for meg å videreformidle til våre medlemmer», sier Lise. Senteret er kun for medlemmer som går på eller har gått på vektreduksjonskurset, og 2000 medlemmer har vært på kurs bare i Drammen.


Hva er EasyLife?

EasyLife er et landsdekkende konsept og har 38 filialer rundt i Norge. Lise framhever at i Drammen har de et unikt miljø – både ujålete og uhøytidelig – med høy kompetanse på vektreduksjon, både innen kosthold og trening blant instruktørene. Hovedhensikten med EasyLife er å få til en varig endring av inngrodde vaner i forhold til mat, trening og tankegang.  Det store målet er at du finner en livsstil du skal kunne leve godt med resten av livet. Helheten og langvarigheten i EasyLife er nøkkel til et nytt og bedre liv med mer energi, overskudd og livsglede.

Man skal ikke spise sunt og trene bare for å bli slank!

Lise har en cand.mag-grad fra Universitetet i Oslo med fagene psykologi, kriminologi, livssyn & etikk, og jobber mye med motivasjonen til klientene gjennom samtaler og mentale leksjoner på det personlige planet.  -Motivasjon er en utro tjener og nye vaner må være viktig for deg. Vi har alle et individmessig og samfunnsmessig ansvar for å tenke helsemessige vaner. Det tar 2-5 år før kroppen aksepterer ny vekt og det krever målrettet disiplin, struktur og kontroll i denne prosessen. For noen blir dette for tøft og de mister fighter-spiriten underveis. Da er vi den som står ved siden av og dytter og motiverer, men uansett så er det den enkelte som må sitte i førersetet, sier hun. –Mennesker er ikke A4, og det er viktig å få det enkelte menneske til å se løsninger rundt problemområder og endre sin gamle innstilling, presiserer hun.

Brenner for barn og unge mennesker

Hun har et brennende engasjement for barn og unge mennesker som strever med vekten. -I vårt overflodssamfunn trenger vi ikke å kjempe for noen ting og mat er tilgjengelig hele døgnet. Barn skjønner fort at det går an å trøste seg selv med sukker og det er en del barn og unge nå med ulike belastninger. Raske karbohydrater er stressdempende , derfor fører søken etter belønninger og ro til disse matvarene.  Overvekt hos denne gruppen er fryktelig vanskelig og for noen er det for lettvint å si at det er foreldrene som har ansvaret. Det må etableres et solid verdigrunnlag og de må lære seg å våge å si «nei takk» i sosiale sammenhenger og skille mellom hverdag og helg. Vår tids kjepphest er at helgen har blitt oval. Man begynner gjerne med noe godt på fredagen, da serverer mange kantiner kake og vafler, for så å avslutte på mandagen med rester fra helgen. Da har halve uka gått med til å kose seg, poengterer Lise.

Enkle leveregler

EasyLife-konseptet er basert på en kjapp vektreduksjon i førsten, for så å etablere gode vaner som må bli permanente. Dette er en prosess som må individuelt tilpasses. Forøvrig er alle trenings- og kostholdsråd basert på statlige anbefalinger . -Vi hverken veier mat eller teller kalorier, men benytter oss av tallerkenmodellen til et hvert måltid. For å få en god start på endringsprosessen, benyttes en kosterstatter (VLCD) i første delen av programmet. Etter dette introduseres gradvis vanlig sunn og god mat med 3 hovedmåltider daglig etter tallerkenmodellen, samt 2 mellommåltider. Hensikten er at du skal holde en jevn forbrenning gjennom hele dagen og ikke se deg ”nødt” til å innta et kjempemåltid på kvelden fordi kroppen hungrer etter mat. Enkle gode tommelfingerregler er vårt motto, forteller Lise.
-Kostholdet er en nøkkel for å yte og nyte i hverdagen. Det hjelper ikke bare å spise sunt, man må også balansere måltidene. Vi lærer medlemmene våre både hva som er sunt, hvorfor og hvordan måltidene skal settes sammen. Reisen mot en sunn og frisk livsstil, med balansert kosthold som kroppen blir glad av kombinert med fysisk aktivitet, er spennende og morsomt!, avslutter Lise med et stort smil.

Lises PowerShot

Jeg starter alltid dagen med en Powershot – enkelt og raskt!
Oppskrift:
½ dl eplejuice
½ dl vann
1 måleskje Beyond Greens
1 ss Spirulina med mint og kakao
3 ss Udo`s Choice
Rør sammen og drikk.

Dette er EasyLife

EasyLife er et langvarig program for deg som skal ned i vekt, gjennom varig endring av livsstil. Nøkkelordene er fysisk aktivitet, sunt og normalt kosthold og motivasjon. Det store målet er at du finner en livsstil du skal kunne leve godt med resten av livet.

  • Har eksistert siden 2004, og er på landsbasis.
  • Teoretiske kurs med leksjoner som omhandler kosthold, trening og mentaltrening.
  • Varer i 12 måneder med oppfølging gjennom hele året.
  • Kombinasjon av undervisning og trening – alt på samme sted!
  • Kick-starter vektreduksjonen, men EasyLife er fundert på vanlig, norsk mat etter statens anbefalinger.

Abonnér på vårt nyhetsbrev

Vi publiserer regelmessig nyhetsbrev med nyttig info og tips, samt gode tilbud. Du kan abonnére på nyhetsbrevet og få tips og gode tilbud rett i innboksen her!

Øvrige livsstilsprogrammer